Maribor, Tržaška cesta 1.;
tervezés: njiric+, 1997;
- képek és szöveg: a njiric+ iroda honlapjáról;
- a térképünkön itt;
- nyitva: h-p.: 7.30 - 20, v.: 8 - 15.
A városszerkezeti koncepció az amerikai hipermarketek beépítettségi jellegének kifordítása.
A közlekedés megünneplése, ahogy a szabályos parkolófelületek belevágnak a szabálytalan telekkontúrba, amit a zöldtető: egy a közönség által is elérhető új, felemelt járófelület erősít meg.
A fejlesztő negatív reakciója aztán átformálta az előző koncepciót: nincs járható tető – ami így csupán megfigyelhető / mentálisan fogyasztható / táv-érzékelhető. Le Corbusier Beistégui appartment tetőteraszon levő kandallójának szürrealitását (tetőterasz: Salvador Dali) a hipermarket táji virtualitása idézi fel.
Minden belső homlokzatfelület teljesen üvegezett, minden külső burkolt, de „felhasználóbarát” módon. A színválogatás egy kísérlet volt, hogy az építészetet a közönséges, szinte a banális felől fogjuk meg – ilyen a méret, szag vagy szín.
Egy házra annak természetes megjelenésében gondolunk: a fa az fa, a tégla az tégla, a beton az beton. Már az első homlokzatkoncepciónál az üveghomlokzatai mögött láthatóvá vált a hőszigetelés a maga valóságában. A sárga színét a Baumaxx cégidentitás részeként kezeltük, erre került a piros logó, amit polikarbonát lapok tesznek kicsit homályosabbá. A szín mint marketing-stratégia. A vizuális kommunikáció elméletében a sárga és piros színek az „olcsóság”, a „kis költség” gondolatával kapcsolódnak össze. Ezért használják ezeket a „csináld magad” üzletközpontok.
alapterület: 12500 m2 (I. ütem)
tervezés: 1997-98
Érdekes párhuzam (a kép szintén a tervezők honlapjáról): a homlokzat plasztikája Plečnik prágai templomának felületképzését kicsit a tömegformálását) idézi: