HTML

Szlovénia 2012

A Középülettervezési Tanszék 2012-es nyári tanulmányútja a
Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány
és a
Nemzeti Kulturális Alap
támogatásával.
szeptember 3-9.

Letölthető útifüzet:

szlovenia_fuzet_190.jpg

Friss hozzászólások

Ljubljanica partrendezés, 2004

2012.06.21. 13:16 mB

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_12_03.jpg&w=1000&h=778&zc=1&q=95

forrás - erősen rövidített fordítás: publicspace.org; |  >> a térképünkön itt!


eredeti állapot

Délről érkezve a szlovén fővárosba, a Ljubljanica folyó finom kanyart rajzol a várhegy köré, hogy aztán kelet felé távozzon a városból. A 18. században nyitották meg a Gruber csatornát az árvizek szabályozására, az óváros így szinte egy szigetre került. A víz megszelídítésével lendületet vehetett a városfejlesztés, az idővel kiépülő hidaknak köszönhetően is.

A legfigyelemreméltóbb hidakat, mint a Hármashíd (Tromostovje, 1932) és a Cipész híd (Čevljarski most, 1931) Jože Plečnik építész tervezte, aki a folyó vonalát aztán számos középülettel, térrel és parkkal gazdagította: Ljubljana így válhatott szinte az új Athénná.

A huszonegyedik századra ugyanakkor eltűnni látszik a folyónak az a szelleme, amit még Plečniknek sikerült kialakítania, azaz elvesztette a város életében kiemelt köztérként betöltött kulcsszerepét. Növekvő autóközlekedés, parkoló autók, visszaszoruló gyalogos terek. A motorizáció előretörése rohamosan csökkentette a belváros vonzerejét, ami a gazdasági élet visszaesésében és a lakók külvárosokba költözésében is megnyilvánult.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/G072_03.jpg&w=1000&h=473&zc=1&q=95

a beavatkozás céljai

2004-ben Ljubljana városvezetése nagyléptékű tervekbe fogott: egy több mint húszmillió eurós befektetéssel kívánta a folyóparti közterületeket rendezni. Megdöbbentően rövid idő alatt sikerült a sok tervezőcsapatot összefogni, akik egyedi és mindenekelőtt reálisan megvalósítható beavatkozásokra törekedtek – helyspecifikusan de mégis szem előtt tartva a nagyobb léptékű urbanisztikai elképzeléseket is.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_02_ATMOSPHERE_2010_ATELIERarhitekti.jpg&w=1000&h=667&zc=1&q=95

ismertetés

A több mint két kilométeres szakaszt érintő beavatkozás ott kezdődik, ahol a Ljubljanica elválik a Gruber csatornától. Új gyalogoshíd köti össze a Ljubljanai Egyetem Botanikus kertjét az új városi parkkal (Špica, 2010).

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_01_INAGURATION.jpg&w=667&h=1000&zc=1&q=95

A Trnovo folyópark rendezése is megtörtént, itt egy új híd is épült (2008) és a fent említett Špica park.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_02_AFTER_2010_ATELIERarhitekti.jpg&w=1000&h=669&zc=1&q=95

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_4_PLENIKS_DESIGN_AFTER_RENOVATION_FROM_PRULE_BRIDGE_2008_JJ.jpg&w=1000&h=667&zc=1&q=95

Hradecki híd felújítás (2011), Krakovo and Breg partszakaszok renoválása – innen jutni fel a Novi térre, ami a város egyik legrégebbi tere, közvetlen kapcsolattal a Plečnik tervezte Nemzeti Könyvtárral.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_11_SITE_PLAN_2008_ATELIERarhitekti.jpg&w=1000&h=450&zc=1&q=95

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_9_AFTER_2011_ateljeVOZLI.jpg&w=1000&h=749&zc=1&q=95

Százötven méterrel továbbhaladva jön a Hribarjevo partszakasz, majd a Hármashíd után a Petkovškovo partnál egy kis pavilonból nyílik remek kilátás a várra.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_12_06.jpg&w=1000&h=707&zc=1&q=95

Az új Hentes híd (2010) Plečnik piacához vezet.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_13_VIEW_FROM_DRAGONS_BRIDGE_2010_ATELIERarhitekti.jpg&w=1000&h=750&zc=1&q=95

A beavatkozás 400 méterrel feljebb ér véget az új Gabona híddal (2010), amit lépcsős platform köt össze a vízfelülettel.

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_14_03-4_DODATNO.jpg&w=1000&h=666&zc=1&q=95

http://www.publicspace.org/timthumb.php?src=/app/webroot/files/urbanps/projects/AREA_15_03.jpg&w=1000&h=748&zc=1&q=95

David Bravo Bordas, építész

Szólj hozzá!

Címkék: híd köztér tájépítészet 200x ljubljanica

A bejegyzés trackback címe:

https://szlovenia2012.blog.hu/api/trackback/id/tr374573668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása